Att fiska innebär ofta en avkopplande stund i naturen. Den kan åtnjutas helt för dig själv eller tillsammans med andra. Sport- och fritidsfiske utgör en hobby som kan ge både underhållning och rekreation. Dessutom visar forskning att fördelarna med friluftslivsaktiviteter som att fiska är många, både för kropp och själ.

Kan man fiska sig i form?

Bilden många har av fiske är att det innebär mycket stillasittande bredvid en sjö, i väntan på att fisken ska nappa. Detta är inte en helt rättvis bild. Att fiska är en utomhusaktivitet som ofta innebär rörelse av olika slag, inte minst att ta sig till och från platsen där du tänkt fiska. Sedan kanske du behöver flytta på dig om det inte skulle nappa. Man brukar säga att det räcker med 30 minuters motion om dagen för att uppnå normalkondition.

Att fiska kan också innebära en bra motion för hela kroppen, speciellt armarna, då man håller upp spöt eller kämpar med en riktigt bråkig fisk. Vissa väljer också att stå upp och fiska. Dessutom har naturen en turboeffekt på motionen som sägs vara mer långvarig. Blodtrycket sjunker och naturen ger extra stimulans åt hjärnan. Att fiska är en aktivitet som hjälper till att hålla dig rörlig och frisk på lång sikt.

Att fiska minskar stress, oro och ökar den kognitiva förmågan

Naturen har en läkande effekt. Att fiska ger möjlighet till avkoppling, rekreation och återhämtning i det fria. Forskning visar att all typ av friluftsaktivitet medför minskad stress, stärkt kognitiv förmåga och förbättrad psykisk hälsa.

Stress och oro är kända faktorer bakom psykisk ohälsa och utbrändhet. Att ta sitt spö och sitta i stilla reflektion kan dessutom ge perspektiv på problem i vardagen eller inspiration inför framtiden. Eller varför inte ta med en vän? Sociala kontakter och att dela med sig av livet kan också minska stress och öka livskvaliteten. Att fiska har en klar positiv effekt på den psykiska hälsan.

Fisk är nyttigt

Fiskar du är chansen stor att du också konsumerar mycket fisk. Fisk innehåller vitamin D som hjälper kroppen att ta upp kalcium och fosfor – som i sin tur stärker både skelett och muskler. Fisk innehåller också mycket omega-3 som är viktigt för hjärnans funktion. Eftersom omega-3 reparerar och tillverkar nya hjärnceller kan mycket fisk skydda mot hjärnans åldringsprocess och till och med skydda mot alzheimer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.